Καθώς η εορταστική περίοδος του 2025 πλησιάζει με γοργούς ρυθμούς, ένα πράγμα είναι σαφές: η διαδρομή του αγοραστή έχει εξελιχθεί ριζικά τα τελευταία χρόνια. Ο παραδοσιακός τρόπος των πωλήσεων έχει δώσει τη θέση του σε μια δυναμική εμπειρία πολλαπλών σημείων επαφής (multi-touch experience), η οποία καθοδηγείται από την τεχνολογία, την ευκολία και την ανακάλυψη.
Οι καταναλωτές ξαναγράφουν τους κανόνες των εποχικών αγορών – από τους κυνηγούς προσφορών που ξεκινούν νωρίς τον Οκτώβριο έως τους αγοραστές της τελευταίας στιγμής τον Δεκέμβριο που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) για συστάσεις – αναγκάζοντας τους επαγγελματίες του μάρκετινγκ να προσαρμοστούν άμεσα, ώστε να τους συναντήσουν εκεί που «σκρολάρουν».
Μια πρόσφατη έρευνα σε 2.000 αγοραστές στις ΗΠΑ, τον Καναδά, το Μεξικό και τη Γαλλία αποκαλύπτει πώς οι ψηφιακές συνήθειες, οι μορφές διαφημίσεων με δυνατότητα αγοράς (shoppable ad formats) και τα εργαλεία AI ορίζουν τη φετινή εμπορική βιασύνη. Ακολουθούν τα βασικά σημεία που πρέπει να γνωρίζει κάθε marketer για να παραμείνει μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Γράφει ο Γιώργος Μπρακόπουλος (Προγραμματιστής Αναλυτής – MSc.)
1. Πρόωρη Έναρξη: Οι Λάτρεις του Προϋπολογισμού Ξεκινούν τον Οκτώβριο
Ο αγώνας για το εορταστικό καλάθι ξεκινά πλέον νωρίτερα από ποτέ. Καθώς οι ανησυχίες σχετικά με τον πληθωρισμό αυξάνονται, οι καταναλωτές που είναι εξοικειωμένοι με τις προσφορές υιοθετούν μια προληπτική προσέγγιση για να κλειδώσουν δώρα και εκπτώσεις πολύ πριν ξεκινήσουν παραδοσιακά οι εποχικές καμπάνιες. Αυτή η αλλαγή σημαίνει ότι το παράθυρο επιρροής για τα brands έχει διευρυνθεί, αλλά το ίδιο ισχύει και για τον ανταγωνισμό.
Βασικό Συμπέρασμα: Επικοινωνήστε Νωρίς
Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές ξεκινούν τις εορταστικές αγορές τους μέχρι τον Οκτώβριο, ωθούμενοι από τους πιο αυστηρούς προϋπολογισμούς και τον φόβο μήπως χάσουν τις πρώτες προσφορές. Ένα μικρό μόνο μέρος των αγοραστών είναι εκείνοι της τελευταίας στιγμής.
Για τις εταιρείες, η αναμονή μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου για την επικοινωνία με τους καταναλωτές δεν αποτελεί πλέον επιλογή. Οι πρώτες καμπάνιες, ειδικά εκείνες που εστιάζουν στην έμπνευση και την ενημέρωση (awareness), μπορούν να αιχμαλωτίσουν τους αγοραστές όταν η πρόθεση είναι υψηλή και ο ανταγωνισμός είναι χαμηλός. Η έναρξη προωθητικών ενεργειών, δημιουργικών με αντίστροφη μέτρηση ή περιεχομένου teaser νωρίς στο τέταρτο τρίμηνο (Q4) διασφαλίζει ότι το brand σας παραμένει στην κορυφή του μυαλού των καταναλωτών καθώς αυτοί κινούνται από την περιήγηση στην αγορά.
2. Ψηφιακή Ανακάλυψη: Ο Νέος Διάδρομος Δώρων Είναι Online
Η εμπειρία των εορταστικών αγορών δεν ξεκινά πλέον στην κεντρική αγορά (Main Street). Αντιθέτως, ξεκινά σε μια οθόνη. Οι σημερινοί καταναλωτές παρακολουθούν, κάνουν κλικ και σκρολάρουν μέσα από επιλογές προϊόντων, αναζητώντας έμπνευση από κριτικές, κοινότητες και δημιουργούς. Η ανακάλυψη δώρων ξεκινά online, καθώς η ίδια η ανακάλυψη έχει γίνει μορφή αγορών.
Βασικό Συμπέρασμα: Να Είστε Εκεί που Κάνουν Scroll
Οι αγοραστές αφιερώνουν περισσότερο χρόνο για να εξερευνήσουν ιδέες σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, στον YouTube και στις ιστοσελίδες των λιανοπωλητών. Αυτοί οι ψηφιακοί χώροι επηρεάζουν σχεδόν κάθε απόφαση αγοράς. Η έρευνα δείχνει ότι το 60% των αγοραστών αγοράζει κυρίως online, και το 42% περιηγείται online εβδομαδιαίως για ιδέες δώρων.
Οι συστάσεις από influencers, οι κριτικές βίντεο και οι επιμελημένες εμπειρίες αγορών αντικαθιστούν γρήγορα την περιήγηση στα φυσικά καταστήματα. Για να διατηρήσουν την ορατότητα, τα brands πρέπει να επενδύσουν σε τοποθετήσεις που οδηγούν στην ανακάλυψη και συνδέουν την έμπνευση με τη μετατροπή σε μια ενιαία εμπειρία.
3. Διαφημίσεις με Δυνατότητα Αγοράς: Κάνοντας το Κλικ να Μετράει
Καθώς οι αγοραστές σκρολάρουν μέσα από οδηγούς δώρων και προσφορές, κάθε εμφάνιση (impression) αποτελεί ευκαιρία για μετατροπή, αλλά μόνο εάν η διαδρομή προς την αγορά είναι απρόσκοπτη. Η ευκολία είναι το νέο νόμισμα και η διαδραστικότητα είναι ο τρόπος που τα brands την κερδίζουν.
Βασικό Συμπέρασμα: Κάντε τις Διαφημίσεις Shoppable
Οι εορταστικές διαφημίσεις δεν αφορούν μόνο την αφήγηση, αλλά και τη χρησιμότητα (utility). Οι καταναλωτές θέλουν να ενεργήσουν βάσει αυτού που βλέπουν χωρίς τριβή (friction), και οι διαδραστικές μορφές διαφημίσεων, όπως τα carousels προϊόντων, προσφέρουν ακριβώς αυτό. Σε δοκιμές, οι shoppable βελτιώσεις οδήγησαν σε αύξηση 53% στην κατανόηση των διαφημιζόμενων προϊόντων και αύξηση 30% στην κατανόηση της τιμολόγησης. Αυτές οι μορφές επιτρέπουν στους αγοραστές να συγκρίνουν, να περιηγηθούν, ακόμη και να αγοράσουν χωρίς να φύγουν από τη σελίδα, εξασφαλίζοντας άμεση ανταπόκριση και ευκολία.
Οι marketers που συνδυάζουν διαδραστικότητα με δημιουργικό περιεχόμενο υψηλής απήχησης μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ δράσης και ενημέρωσης. Οι διαφημίσεις με δυνατότητα αγοράς πρέπει να θεωρούνται ως ο συνδετικός ιστός μεταξύ της συναλλαγής και της έμπνευσης.
4. Η Εποχή του Βοηθού AI: Μετασχηματίζοντας τον Τρόπο που Αγοράζουμε Δώρα
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) έχει εισέλθει επίσημα ως βασικός παράγοντας στην εορταστική περίοδο αγορών. Οι αγοραστές δεν πλοηγούνται πλέον μόνοι τους στη διαδικασία αγοράς. Αντίθετα, συνομιλούν με ψηφιακούς βοηθούς, ζητούν συμβουλές και λαμβάνουν εξατομικευμένες συστάσεις σε πραγματικό χρόνο.
Βασικό Συμπέρασμα: Αγκαλιάστε τα Εργαλεία AI
Περισσότεροι από ένας στους τρεις αγοραστές (37%) έχουν ήδη χρησιμοποιήσει ένα chatbot AI για να τους βοηθήσει στο κυνήγι δώρων. Η AI έχει σημαντικό αντίκτυπο στον τρόπο που ψωνίζει ο κόσμος, καθώς χρησιμοποιείται για τη σύγκριση τιμών, την εύρεση προσφορών ή τη δημιουργία εξατομικευμένων ιδεών δώρων.
Κοιτάζοντας μπροστά, το 35% των αγοραστών δηλώνει ενδιαφέρον να δοκιμάσει την AI για μελλοντικές εορταστικές αγορές, ιδιαίτερα για την πρόβλεψη ζήτησης, την παρακολούθηση παράδοσης και τις ειδοποιήσεις προσφορών σε πραγματικό χρόνο.
Αυτό δημιουργεί ένα νέο πεδίο δράσης για τους marketers: την ενσωμάτωση της βοήθειας με την ισχύ της AI στα σημεία επαφής με τον πελάτη. Η AI μπορεί να μετατρέψει το παθητικό σκρολάρισμα σε καθοδηγούμενη ανακάλυψη, βοηθώντας τα brands να χτίσουν εμπιστοσύνη και αφοσίωση, ενώ παράλληλα εξοικονομούν χρόνο και χρήμα στους αγοραστές.
Κλείνοντας τον Κύκλο: Μετατρέποντας τις Γνώσεις σε Αποτελέσματα
Η διαδρομή του εορταστικού αγοραστή το 2025 δεν είναι πλέον γραμμική· είναι δυναμική, ψηφιακή και καθοδηγούμενη από την ανακάλυψη. Από τους πρώιμους αναζητητές προσφορών έως τους αγοραστές της τελευταίας στιγμής που βασίζονται στην AI, οι σημερινοί καταναλωτές απαιτούν η κάθε κύλιση (scroll) να προσφέρει συνάφεια, ευκολία και έμπνευση.
Για να κερδίσουν την εορταστική περίοδο, οι marketers πρέπει να σκεφτούν πέρα από το καλάθι: πρέπει να εμφανιστούν νωρίς, να εμφανιστούν έξυπνα και να εμφανιστούν εκεί που έχει σημασία. Η στρατηγική δεδομένων, τα κανάλια και το δημιουργικό περιεχόμενό σας πρέπει να λειτουργούν συνεργατικά, διότι στο σημερινό τοπίο, κάθε κλικ μετράει.
Mini FAQ (Συχνές Ερωτήσεις) για τις Εορταστικές Αγορές προς το τέλος του 2025
| Ερώτηση (Q) | Απάντηση (A) |
|---|---|
| 1. Πώς έχει εξελιχθεί το ταξίδι του αγοραστή το 2025; | Έχει γίνει μια δυναμική εμπειρία πολλαπλών σημείων επαφής, καθοδηγούμενη από την τεχνολογία. |
| 2. Πότε αρχίζει το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών τις αγορές των εορτών; | Περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές ξεκινούν τις αγορές τους ήδη από τον Οκτώβριο. |
| 3. Τι καθοδηγεί τους αγοραστές να ξεκινούν νωρίτερα; | Οδηγούνται από τους αυστηρότερους προϋπολογισμούς και τον φόβο μήπως χάσουν τις πρώτες προσφορές. |
| 4. Πού πρέπει να εστιάσουν οι marketers τις πρώτες καμπάνιες τους; | Οι πρώτες καμπάνιες πρέπει να εστιάζουν στην ενημέρωση (awareness) και την έμπνευση. |
| 5. Πόσοι καταναλωτές κάνουν τις αγορές τους κυρίως online; | Το 60% των αγοραστών αγοράζει κυρίως online. |
| 6. Ποιοι ψηφιακοί χώροι επηρεάζουν τις αποφάσεις αγοράς; | Οι αγοραστές εξερευνούν ιδέες στο YouTube, στις ιστοσελίδες λιανοπωλητών και στις κοινωνικές πλατφόρμες. |
| 7. Τι θεωρείται το «νέο νόμισμα» στις διαφημίσεις των εορτών; | Η ευκολία (Convenience) είναι το νέο νόμισμα και η διαδραστικότητα είναι ο τρόπος που το κερδίζουν τα brands. |
| 8. Πόσο αυξάνεται η κατανόηση της τιμολόγησης από τις shoppable βελτιώσεις; | Οι shoppable βελτιώσεις οδήγησαν σε αύξηση 30% στην κατανόηση της τιμολόγησης. |
| 9. Πόσοι αγοραστές έχουν ήδη χρησιμοποιήσει AI chatbots για βοήθεια; | Περισσότεροι από ένας στους τρεις αγοραστές (37%) έχουν ήδη χρησιμοποιήσει ένα chatbot AI. |
| 10. Σε τι μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι καταναλωτές την AI στο μέλλον; | Ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν την AI για ειδοποιήσεις προσφορών σε πραγματικό χρόνο και παρακολούθηση παράδοσης. |









![[07/10/2025] Meta Festival 2025 – Παρακολουθώντας την Επόμενη Μεγάλη Εξέλιξη στην Ψηφιακή Επανάσταση](https://www.eprom.gr/wp-content/uploads/2025/11/meta-festival-2025-blog-100x70.jpg)
![[18-19/10/2025] Στην καρδιά του Digital Μετασχηματισμού στη Βόρεια Ελλάδα](https://www.eprom.gr/wp-content/uploads/2025/10/ecdm-north-blog-100x70.jpg)
![[18/09/2025] Διάλεξη στο AI Marketing για Επιχειρήσεις (Ελληνοαμερικανική Ένωση)](https://www.eprom.gr/wp-content/uploads/2025/09/conference-2025-09-23-100x70.jpg)